Ha eddig csak a sötétben tapogatózva találgattad, hogy nagyságrendileg körülbelül mennyibe kerülhet beindítani egy dropshipping vállalkozást, akkor ez a cikk segíteni fog neked egy átfogó képet kapni a kezdeti költségekről.

A cikk 2019 tavaszán készült, az ebben az időpontban érvényes árakkal dolgoztam.

A lány egy vállalkozás beindításának költségeit számolgatja este az ágyban ;)

Kezdjük ezzel:

Nem igaz, hogy egy dropshipping vállalkozás beindításához nem kell pénz.

De igen, pénz is kelleni fog, viszont lényegesen kevesebb, mint egy hagyományos webshop indulásához szükséges.
Nekünk nem kell nagyobb (15-30 MFt) összeget árukészlet beszerzésre, raktárbérlésre befektetni.

Valószínűleg neked sincs most elég kezdőtőkéd egy hagyományos webshop beindításához, ezért választod a dropshipinget.

Ez egy olyan recept, amelyben felsorolom a hozzávalókat, de az arányokat te fogod megszabni.
Te döntöd el, hogy mennyit költesz vevőszerzésre, képezel-e tartalékot, mennyit szánsz szoftverekre és így tovább.

Vannak a kötelező, meg nem úszható költségek, de van, amit meg tudsz spórolni, ha értesz hozzá és megcsinálod magadnak.

Egyet ne akarj: mindent megtanulni és magadnak csinálni, mert nem fog menni.
Fogadd el azt, hogy vagy pénzt kell adnod egy szakértőnek, vagy a befektetett energiáddal és időddel kell fizetned azért, hogy legyen egy jól működő online vállalkozásod. Tekints ezekre a kiadásokra úgy, hogy most abba fektetsz pénzt, hogy később pénzt termelj magadnak.

A vállalkozás beindításának költségei

Remélem mire ide eljutsz, már elolvastad az ezt megelőző nulladik lépést és már így tudod, hogy kinek és mit fogsz eladni.

Dropshpping tevékenységhez nincs szükség semmilyen képzettségre vagy hatósági engedélyre. Ha csak a neten kereskedsz (és kezdd el így), akkor pénztárgépre sem kell költened.

Ahhoz viszont, hogy kereskedhess, számlaképesnek kell lenned, tehát lennie kell egy cégednek vagy lehetsz egyéni vállalkozó. Hogy milyen cégformát választasz és az alapításnak milyen költségei lesznek, azt könyvelővel kell egyeztetned. Ebben nem szeretnék állást foglalni, mert ez számviteli kérdés, és semmi köze nincs ahhoz, hogy sikeres lesz-e a dropshipping projekt.

A lényeg, hogy vállalkozóként adhass ki számlát és hogy a vállalkozásod fő tevékenységi körének a TEÁOR szerinti 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem tevékenységet jelöld meg.

Egyéni vállalkozást indítani ingyenes, de biztosan számolnod kell egy könyvelő díjával.
Ha céget alapítasz (akár egyszemélyes kft-t), akkor ügyvédi költség is felmerül (50-75.000 Ft körül), valamint 3.000.000 Ft tőkeelőírási kötelezettséged is lesz, ami nem csak pénzben lehetséges.

Alap dolgok

Van már vállalkozásod, elvileg árusíthatsz is a neten.

Ehhez azonban feltétlenül szükséged lesz ilyen alap dolgokra:

  • Normális (érts: gyors, megbízható) számítógép.
    Ez tényleg alap, de azért leírom, mert ha most egy régi, lassú gépet használsz, akkor azzal nagyon megnehezíted a saját dolgod. A dropshipping az interneten zajlik, tehát folyamatosan számítógéppel kell dolgoznod. Ahhoz, hogy bosszankodás helyett haladni tudj, kell egy jó számítógép.
    Az igazi dropshipper életérzéshez, azaz hogy kávézóból vagy a strandról irányítod a bizniszt, erős aksis laptopban gondolkodj, 250-400.000 Ft körül, hacsak nem akarsz Apple terméket.
  • Gyors internet
    Lehetőleg korlátlan mobilnet. Azért ne fapados lassú netet vegyél, mert megölné a munkakedved, ha folyton azzal kellene sz*rakodnod, hogy nincs net, lassú a net, megszakad, stb. Pörgetni kell, legyen gyors neted, mert ez is munkaeszközöd lesz.
    Számolj rá havi 15.000 Ft-ot kb.
  • Bankszámla
    Pénzmozgáshoz elengedhetetlen egy vállalkozói bankszámla. Az éves díja pár ezer Forint.
    Olyan bankkártyád legyen hozzá, amivel tudsz majd neten vásárolni. Mindjárt írom, mikre lesz érdemes költened, de azokat kártyával fogod tudni gyorsan megvenni.
Mennyibe kerül elindítani egy dropshipping üzletet?

Online értékesítés

Szándékosan nem azt írom, hogy „webshop”, mert bár a legtöbb esetben jó lesz, de azért nem egy jolly joker.
Lehet, hogy te csak néhány terméket fogsz értékesíteni, amihez jobb egy jól kidolgozott landing oldal vagy egy sales funnel. (Ha most még nem érted pontosan, mik ezek a kifejezések, akkor nyugi, rátérünk majd egy következő bejegyzésben.)

Saját weboldal indítása

Léteznek bérelhető konstrukciók, amelyek arra jók, hogy gyakorlatilag költség nélkül kipróbáld, mennyire keresett a terméked.
De ezen kívül ne nagyon tervezz vele, mert hamar szorítani fognak a bérelhető webshopok korlátai. Amellett, hogy ki leszel szolgáltatva, hosszútávon drágább is.
Én nem is nagyon ajánlom, helyette azt javaslom, hogy ha komolyan gondolod a bizniszt, akkor már az elejétől saját weboldalad legyen.

Ezekre lesz szükséged:

  • Saját domain (vagy inkább domainek)
    Ha magyar piacra célzol, akkor .hu végződésű domainekben gondolkozz.
    Érdemes venni egyet a márkanevednek és létrehozni egy (vagy több) másikat a fontos kulcsszavaiddal.
    Például: úgy döntesz, borokkal fogsz kereskedni és létrehozod a Winr nevű márkát a webshopodnak. Ekkor érdemes megvenned a winr.hu-t és a villanyiborok.hu-t, meg ehhez hasonlókat. A fő domained a márkaneved lesz, ezen zajlik majd a kereskedés, a többire kihelyezett tartalom pedig linkekkel erősíti a fődomaint. (Ezt csak most találtam ki, még szabad a név.)
  • Tárhely
    Sőt, egyből kiegészíteném úgy, hogy SSD tárhely, mert az elég gyors. Ha a weboldalad lassan töltődik be, akkor elvesztél.
    Egy normális tárhely, ami elég gyors és ahol van bőven hely az email fiókoknak meg több weboldalnak, az éves szinten úgy 30.000 Ft körül van.
    Az ennél olcsóbbak valamit nem tudnak: vagy béna a support, vagy valami le van korlátozva rajta (legrosszabb esetben a sávszélesség).
    A .hu végződésű domainek már 2.000 – 2.500 Ft körül bejegyeztethetők és ugyanennyibe kerül az éves meghosszabbításuk is.
  • Grafikai sablon (template)
    A weboldalad valószínűleg WordPress alapú lesz, vagy valamelyik szintén ingyenes webshop-motort fogod használni.
    Ehhez szükséged lesz egy profi grafikai sablonra is, ami a weboldalad megjelenését teszi pompázatosan megnyerővé.
    Itt a kulcsszavak: reszponzív, vagyis mobilon is szépen mutat és gyorsan betöltődik.
    Ilyeneket találsz a ThemeForest-en, $40 – $80 körüli befektetést jelent.
    Ahhoz, hogy normálisan be legyen állítva, szükség lesz azért némi emelt szintű ismeretre, ami ha nincs meg, akkor meg kell bízni egy kivitelezőt, hogy csinálja meg neked. A munkadíja reálisan 30-60.000 Ft között lehet attól függően, hogy mennyi dolga van vele.
    Érdemes ezt kiszervezni hozzáértőnek, mert akkor hamarabb megvan és nincs rá gond. Valószínűleg sokkal rutinosabban meg fogja csinálni, mintha magad próbálkoznál vele.
  • Plugin-ek, azaz bővítmények a weboldaladhoz
    Általában a készen kapható, (ingyenesen letölthető, vagyis „nyílt forráskódú”) rendszerek, mint a WP, OpenCart, Magento, Prestashop és a többi tartalomkezelő is alap szinten el tudja látni a feladatát.
    Haladó szintű értékesítéshez azonban elengedhetetlen néhány bővítmény beszerzése. Ezek egy része teljesen ingyen elérhető, míg néhány egy bizonyos szint eléréséig ingyenes, azután fizetős. Vannak olyanok is, amelyek alapból pénzbe kerülnek. Ezek a bővítmények mind-mind azt segítik elő, hogy hatékonyabban tudj értékesíteni a weboldaladon.
    (Csak címszavakban, hogy miről is van szó: én is szívesen vásárolok olyan bővítményeket általában $20 – $60 közötti áron, amelyek segítenek automatizálni, például vásárlás után a termék értékelését kéri a vevőtől, vagy automatikusan kupont küld azoknak, akik már régen vásároltak. Vannak plugin-ek, amelyek összekapcsolják a weboldalad más rendszerekkel, például a számlázó programmal vagy lehetővé teszik a bankkártyás fizetést. Fontosak a weboldalad biztonságát javító bővítmények, illetve a SEO plugin-ek, hogy csak néhány témakört említsek. Később majd úgyis fogod látni, hogy mikre van szükséged, de az elején „tegyél félre” ezekre úgy 40-50.000 Ft-ot.)
  • Rendszerhasználati díj
    Ezt nem biztos, hogy így hívják magyarul, én ezt használom rá.
    A szolgáltatás általában havidíjas, 10-25.000 Ft-ért férsz hozzá a dropship partnerek, beszállítók adataihoz, illetve a készlethez.
    Van, ahol elkérnek 20-30.000 Ft körüli egyszeri csatlakozási díjat is.
    Elég sok ilyen közvetítő van, ők nélkülözhetetlenek ebben a modellben, viszont érdemes egyetlen partner mellett elköteleződni. Hogy melyik lesz az, azt majd az árukínálatuk és a szolgáltatásaik alapján tudod eldönteni.
  • Jogi dolgok
    Mivel nem szeretnél rögtön az elején bírságot begyűjteni, ezért fogsz egy ügyvédet, aki megcsinálja neked a weboldalad általános szerződési feltételeit (ÁSZF) és legalább az adatvédelmi tájékoztatót. Nagyjából 25-50.000 Ft körüli kiadással kell számolnod.
    Erősen óva intelek attól, hogy a netről összeollózott ÁSZF-et tegyél ki, mert az ellenőrzésnél azonnal kibukik.

Forgalmat kell vinni a weboldalra

Eddig ott tartunk, hogy van már szabályosan működő vállalkozásod, van egy korrektül beállított, szép weboldalad és szereztél partnert, aki kiszolgálja majd termékekkel a vevőidet.
Már csak vevőket kell szerezni.

  • Hirdetés
    PPC azaz kattintás alapú hirdetésről beszélünk most. Ez az, ami azonnali eredményt hozhat és az elején ilyenre van szükséged.
    Két részre oszlik a költséged: az egyik maga a hirdetés költsége, a másik pedig a specialista munkadíja. Őt érdemes megfizetni, mert egy rutinos hirdető be tudja úgy állítani a Google Ads és/vagy a Facebook hirdetéseid, hogy olcsóbban szerezz érdeklődőket az oldaladra.
    Hozzá nemértőként hamar el lehet égetni a pénzt és az a kevés látogató is rosszabbul fog konvertálni, vagyis nagyon sokba fog kerülni egy vásárló megszerzése.
    Attól függően, hogy mekkora a büdzséd, az elején legalább havi 50-100.000 Ft-ot érdemes erre elkülönítened.
    (Később már el tudsz adni a meglévő vásárlóidnak is, akiket ingyen elérsz, de amíg nem ismer senki, addig nem is fog tőled vásárolni senki.)
  • SEO vagyis keresőoptimalizálás
    Ez egy hosszútávú, lassú eredményt hozó befektetés, aminek a lényege, hogy a releváns kulcsszavaidra minél előrébb jelenj meg a Google találati listáján. A PPC hirdetésekkel párhuzamosan érdemes építeni a SEO-t, hogy a keresőkből érkező forgalom nálad landoljon.
    Ha magad szeretnéd kitanulni a SEO alapjait, akkor kb. 150.000 Ft értékű könyvekből, tanfolyamokból már el tudsz indulni és sok munkával szép eredményeket fogsz tudni elérni.
    A SEO kiszervezése általában egy egyszeri díjas auditból és havidíjas szolgáltatásból tevődik össze.
  • Tartalomelőállítás
    Szorosan kapcsolódik az előzőekhez, hiszen ha nincs tartalom, akkor nincs mivel előrekerülni a keresőben. Egy érdekes blogbejegyzést sokkal hatékonyabb hirdetni az érdeklődőknek, mint egyfolytában a termékeket tukmálni.
    Szükséged lesz jól megírt termékleírásokra, átgondolt kategória oldalakra és tematikus landing oldalakra, amelyekkel felpörgeted az eladásokat. Nagyon ajánlott rendszeresen frissülő blogot működtetni és folyamatosan hírlevélben kommunikálni a célközönségeddel.
    Ha szeretnél jelen lenni a YouTube-on, Facebook-on, Instagramon, akkor ezekre a platformokra folyamatosan tartalmat kell előállítanod: szöveges és képes posztok, videók.
    A tartalom előállítása mindenképpen igényel valamilyen befektetést: vagy tudást és jelentős időt részedről, ha te szeretnéd csinálni, vagy a profibb megoldás, ha ezzel megbízol inkább egy szövegírót, te pedig foglalkozol a fontosabb dolgokkal. Már havi 25-45.000 Ft közötti összegért is írnak neked 4-6 olyan posztot, amit a célközönséged hasznosnak talál. A jól megírt landing oldalak fogják igazán felpörgetni a bevételeid, úgyhogy ez nem is számít igazán költségnek, inkább befektetés.

Ha arra gondolnál, hogy a hirdetési és tartalom előállítási költségek lefaraghatók, akkor hadd idézzek most a Piac és profit egyik cikkéből:

„A második legjellemzőbb hiba, hogy valaki a webáruház indításánál az erőforrások (idő és pénz) nagyobb részét a webáruház elindításába öli, és nem marad keret a marketingre.”

Összefoglalva

Ha most nem számoljuk a vállalkozás indításának adminisztrációs költségeit, akkor azt mondhatjuk, hogy nagyjából ilyen kezdeti költségekkel kell számolni egy dropshipping üzlet indításakor:

  • Megfelelő laptop a munkavégzéshez: 250-400.000 Ft
  • Domain(ek): 2.500 – 15.000 Ft / év
  • Tárhely: 30.000 Ft / év
  • Grafikai sablon és bővítmények a weboldalhoz: 40-60.000 Ft
  • Webes szakbember, aki ezeket profin összerakja, testre szabja neked: 30-60.000 Ft-tól
  • Jogi szakértő, aki megcsinálja a kötelező dokumentumokat: ~50.000 Ft
  • Csatlakozási díj dropshipping partnereket gyűjtő oldalakhoz: 0-25.000 Ft
  • Egyéb, előre nem látható kiadás: 60-80.000 Ft
    (Ilyen előre nem látható kiadás lehet egy konzultáció, egy tanfolyam vagy workshop, amit el kell végezned, esetleg meg kell csináltatnod valami olyat, amire most nem gondolsz.)

Rendszeres havi költségek:

  • Korlátlan mobil internet előfizetés: 15.000 Ft
  • Dropshipping partnerek online rendszerének használati díja: 10-25.000 Ft
  • Weboldal karbantartása, tartalom bővítése: megállapodás szerint
  • PPC hirdetés: 30.000 Ft-tól
  • Specialisták (Ads, SEO, marketing, szövegírás) munkadíja: megállapodás szerint

Ehhez jönnek még a vállalkozás fenntartás költségei, valamint a vállalkozói kivét (így hívjuk, amikor fizetést adsz magadnak).

A fentieket figyelembe véve azt lehet mondani, hogy jelenleg 500.000 – 1M Ft közötti kezdőösszeggel már érdemes belevágni a dropshippingbe.
Amennyiben nincs most befektethető fél milliód, de minimum 300.000 Ft-od, akkor nem javaslom.
Ha 1 – 2 MFt közötti összeggel tudsz elindulni, akkor elég hamar (pár hónap alatt) lehet egy jól működő online üzleted.

Mielőtt bármibe kezdenél, olvasd el a Nulladik lépés című INGYENES ebook-ot.

Sok sikert kívánok a megvalósításhoz!

írta:

Nagy-Meszler Csaba
a dropship.hu szerzője

A cikkhez felhasznált fotók: Victoria Heath és Brooke Cagle innen: Unsplash